
 

 

Date: 20240718 

Docket: T-749-23 

Citation: 2024 FC 1127 

Toronto, Ontario, July 18, 2024 

PRESENT: Madam Justice Whyte Nowak 

BETWEEN: 

DEMIRÖREN TV RADYO YAYINCILIK YAPIMCILIK A.S. 

Plaintiff 

and 

GENERAL ENTERTAINMENT AND MUSIC INC. 

Defendants 

JUDGMENT AND REASONS 

Table of Contents 

I. The evidence filed by Kanal D on this motion ................................................................... 3 
A. The affidavit of Selim Turkmen sworn March 6, 2024 .......................................... 4 
B. The affidavit of Rachel Barker sworn February 29, 2024 [the Barker Affidavit] .. 4 

C. The affidavits of Kim Humphrey sworn March 5, 2024 [the First Humphrey 

Affidavit] and May 24, 2024 [the Second Humphrey Affidavit] ........................... 5 
D. The affidavit of Kenan Çarıkçı sworn February 27, 2024 ...................................... 6 

II. Background facts ................................................................................................................ 7 
A. The Plaintiff Kanal D .............................................................................................. 7 
B. The Defendant ......................................................................................................... 7 
C. The allegations of copyright infringement .............................................................. 9 

III. Issues ................................................................................................................................... 9 
IV. Analysis............................................................................................................................. 10 

A. Is this motion amenable to summary judgment? .................................................. 10 



Page: 2 

 

B. Has Kanal D shown there is no genuine issue for trial? ....................................... 10 

(1) Guiding principles on summary judgment ................................................ 10 
(a) Kanal D’s evidentiary burden ....................................................... 11 

(b) The impact of the Defendant’s decision not to respond to the 

motion ........................................................................................... 12 
(2) Application of the guiding principles to Kanal D’s motion ...................... 13 

(a) Copyright subsists in the Kanal D Programs ................................ 13 
(b) Kanal D is the owner of the copyright in the Kanal D Programs . 14 

(c) GEM’s infringement of Kanal D’s copyright in the Kanal D 

Programs ....................................................................................... 16 
(i) The evidence of the unauthorized infringing acts ........... 17 
(ii) Ownership of the infringing platforms ............................ 18 

(d) The allegations of inducement and/or authorized infringement ... 20 

V. Conclusion ........................................................................................................................ 23 
VI. Remedies ........................................................................................................................... 24 

A. Validation of service ............................................................................................. 24 
B. Declaratory relief .................................................................................................. 25 

C. Expungement of the GEM Copyright Registrations ............................................. 25 
D. Injunctive relief ..................................................................................................... 25 

E. Statutory damages ................................................................................................. 26 
F. Punitive damages .................................................................................................. 29 
G. Interest................................................................................................................... 29 

H. Costs ...................................................................................................................... 30 

 



Page: 3 

 

 

[1] The Plaintiff, Demirören TV Radyo Yayincilik Yapimcilik A.Ş. [Kanal D], is one of 

Turkey’s largest broadcasters whose award-winning Turkish television programming is 

broadcast and streamed not only in Turkey, but throughout the world including in South 

America, Eastern Europe, the Middle East and Canada.  Kanal D has brought this motion for 

summary judgment asserting its copyright in some 3,159 episodes of original television 

programming [the Kanal D Programs].  It alleges that the Defendant, General Entertainment and 

Music Inc. [GEM or the Defendant] has infringed as well as induced or authorized others to 

infringe its copyright in the Kanal D Programs in Canada. 

[2] While GEM filed a defence in this action, it has not responded to this motion. 

[3] Based on the evidence filed by Kanal D and for the reasons that follow, I am satisfied that 

this action is amenable to summary judgment and that Kanal D has met its burden in proving that 

it owns copyright in the Kanal D Programs and that GEM has infringed its copyright in 2,729 

episodes of the Kanal D Programs.  Kanal D is entitled to remedies including declaratory and 

injunctive relief as well as statutory damages in respect of this infringement.  While Kanal D also 

alleges that GEM has induced others to infringe its copyright in the Kanal D Programs, I find 

that it has not met its burden with sufficiently clear, convincing and cogent evidence to make out 

its claim and for the reasons that follow, I decline to order a summary trial on the issue. 

I. The evidence filed by Kanal D on this motion 

[4] Kanal D filed the following affidavits in support of its motion. 



Page: 4 

 

A. The affidavit of Selim Turkmen sworn March 6, 2024 

[5] Selim Turkmen [Turkmen] was a Kanal D employee between April 2016 and February 

2024.  He was the Foreign Content Sales Executive & Manager, Content Sales & Distribution 

Director and International Director of Sales.  Turkmen states that in this position he regularly 

dealt with issues relating to ownership and licensing and had access to the company’s business 

records. 

[6] Turkmen describes the story behind each of the 22 Kanal D Programs at issue, identifies 

the number of episodes in the series, whether the content was created by Kanal D or was a work 

for hire, and provides the English and Turkish names for each.  Turkmen also provides a 30-

second video clip of the first and most recent episodes of each of the Kanal D Programs.  

Turkmen attaches the series production contracts pursuant to which Kanal D purports to own the 

rights to each of the Kanal D Programs [the Producer Agreements]. 

[7] Turkmen also includes evidence of infringement and evidence aimed at identifying GEM 

as the infringing party. 

B. The affidavit of Rachel Barker sworn February 29, 2024 [the Barker Affidavit] 

[8] Rachel Barker [Barker] is a private investigator who gives evidence of GEM’s infringing 

activities.  She swore an affidavit, which attests to the fact that she personally visited the GEM 

TV website four times over the course of four days in January 2021 and watched 18 of the 22 

Kanal D Programs at issue.  She includes video clips of her viewing of these Kanal D Programs 



Page: 5 

 

on the GEM TV website.  Her videos also show the number of episodes of each of these Kanal D 

Programs available for viewing on the GEM TV website. 

[9] Barker also employs the Wayback Machine on dates in February 2024 and takes 

screenshots to show the Kanal D Programs that were purportedly available for viewing on the 

GEM TV website on dates in 2018-2021. 

[10] Finally, the Barker Affidavit includes evidence relating to Kanal D’s allegations that 

GEM has induced or authorized others to infringe Kanal D’s copyright in the Kanal D Programs. 

She provides videos she took of Kanal D Programs available on another IPTV website, 

www.GLWiZ.com [the GLWiZ website].  These videos show the streaming of three additional 

Kanal D Programs listed in the Statement of Claim but not available on the GEM TV website. 

C. The affidavits of Kim Humphrey sworn March 5, 2024 [the First Humphrey Affidavit] 

and May 24, 2024 [the Second Humphrey Affidavit] 

[11] Kim Humphrey is a legal assistant and law clerk employed by Kanal D’s legal counsel.  

The First Humphrey Affidavit attaches various documents including: (1) GEM’s Corporate 

Profile Report; (2) its Statement of Defence in this action; and (3) publicly available documents 

from the court record from another Federal Court file (File No. T-410-21) in which GEM itself 

has sued other parties for copyright and trademark infringement in the Federal Court [the GEM 

Action].  Those parties include GLWiZ Inc. [GLWiZ], Gold Line Telemanagement Inc. [Gold 

Line] and Ava Telecom Limited [Ava Telecom] [collectively, the GLWiZ Third Parties].  The 

GEM Action issued on March 3, 2021 and was stayed by an Order of this Court dated March 28, 



Page: 6 

 

2022 in favour of arbitration in Bermuda.  That Order was upheld by the Federal Court of 

Appeal. 

[12] Attached, as Exhibit C to the First Humphrey Affidavit, is the sworn affidavit evidence of 

Amirali Karimian [Karimian] from the GEM Action [the Karimian Affidavit].  Karimian 

identifies himself as the President and a director of GEM since 2017, but he states that he has 

held other roles with the “GEM Group of companies” going as far back as 2006.  Evidence from 

the GEM Action, including the Karimian Affidavit have been tendered for a variety of purposes 

including identifying GEM as the owner of the GEM TV website over which infringing copies of 

the Kanal D Programs have been streamed. 

[13] The Second Humphrey Affidavit contains email communications relating to service of 

this motion on GEM following an Order dated March 22, 2024 removing GEM’s former 

solicitors from the record. 

D. The affidavit of Kenan Çarıkçı sworn February 27, 2024 

[14] Kenan Çarıkçı provides certified English translations of the 22 Turkish Producer 

Agreements relied on by Kanal D to prove ownership of copyright in the Kanal D Programs. 



Page: 7 

 

II. Background facts 

A. The Plaintiff Kanal D 

[15] Kanal D is headquartered in Istanbul and is one of Turkey’s largest broadcasters.  Kanal 

D was earlier known as DTV Haber Ve Görsel Yayincilik A.Ş. and changed its name to Yelda 

Haber Yayincilik Yapimicilik A.Ş. and then to Demirören TV Radyo Yayincilik Yapimicilik 

A.Ş. in July 2022 after these proceedings were commenced. 

[16] Kanal D develops, creates and acquires original entertainment content including popular 

multi-episode Turkish television series, which are broadcast and streamed in various countries 

around the world.  Kanal D broadcasts its content, including the Kanal D Programs, on its 

website www.kanald.com.tr and streams its content on three digital platforms and its proprietary 

app for iOS and Android devices. 

B. The Defendant 

[17] The Plaintiff has identified GEM as the entity that has infringed its copyright in the Kanal 

D Programs.  GEM is a broadcaster with 28 Persian-language (Farsi) linear television channels 

whose programs are broadcast through subscription satellite services [the GEM Channels] to 

viewers in Iran and other large Farsi-speaking communities around the world, including Canada. 

[18] It is not disputed that Kanal D has never had a business relationship with GEM (i.e., 

General Entertainment and Music Company).  However, it did have a licensing relationship with 



Page: 8 

 

General Entertainment and Media Company [GEMCO] between 2012 and 2018 in relation to a 

number of the Kanal D Programs.  Turkmen provides copies of those licenses [the Iran Licenses] 

and the certified translations confirm their terms by which Kanal D granted GEMCO the limited 

right to dub, subtitle, translate into the Farsi language and broadcast the 

dubbed/subtitled/translated versions of various Kanal D Programs within Iran.  It is Kanal D’s 

theory that when the Iran Licenses expired, GEMCO had by then ceased operations, GEM had 

been incorporated, and it continued to translate and broadcast the Kanal D Programs with 

impunity while denying its corporate affiliation with GEMCO. 

[19] The legal relationship between GEM and GEMCO is a matter of dispute in the parties’ 

pleadings.  In its Statement of Defence in this action, GEM denies that it is the corporate 

successor to GEMCO though it admits that it acquired certain of GEMCO’s assets, including 

copyright assets, when GEMCO ceased operating in 2017. 

[20] In his affidavit filed in the GEM Action, Karimian gives a history of the GEM Group of 

companies, which he says has been a family-run business since its inception in 2006.  The focus 

of their business is on the Farsi-speaking and Middle East markets.  GEMCO ceased operating in 

the Middle East after the sudden death of its CEO, Saheed Karimian.  The family then moved to 

Canada.  In its Statement of Defence in this action, GEM pleads that it was incorporated in 2015 

for the purpose of holding and enforcing intellectual property rights in Canada. 



Page: 9 

 

C. The allegations of copyright infringement 

[21] Kanal D alleges that Kanal D Programs were broadcast live and streamed on demand 

over the GEM IPTV service owned by GEM.  These activities occurred between 2018-2021. 

According to Kanal D, GEM’s IPTV service operates from Canada via the website 

www.GEMOnline.tv [GEM TV website]. 

[22] Kanal D also alleges that GEM is the entity that has provided the Kanal D Programs to 

the GLWiZ Third Parties who have wrongfully made the Kanal D Programs available over the 

GLWiZ.tv IPTV service, and more specifically the website www.GLWiZ.tv [the GLWiZ 

website].  Kanal D alleges that GEMCO provided the Kanal D Programs to Ava Telecom to 

stream its library of content over the GLWiZ website. 

[23] In its Statement of Defence, GEM denies that it has ever operated the GEM TV website 

and denies that it has made available the Kanal D Programs and communication signals whether 

on the GEM TV website or by inducing or authorizing the GLWiZ Third Parties to do so. 

III. Issues 

[24] The following issues are raised by Kanal D’s motion: 

1. Is this motion amendable to summary judgment? 

2. Has Kanal D shown that there is no genuine issue for trial such 

that summary judgment should be granted? 



Page: 10 

 

IV. Analysis 

A. Is this motion amenable to summary judgment? 

[25] I am satisfied that the issues raised by Kanal D are appropriate for summary judgment.  

The failure of GEM to respond to the motion coupled with Kanal D’s obligation to put its best 

foot forward in making out its claims, means that the Court would be in no better position to 

assess the relevant facts and apply the law than if a trial or a summary trial were to be ordered.  

Deciding these issues on a summary basis therefore ensures fair access to affordable, timely and 

just adjudication of the issues which the Supreme Court called for in Hryniak v Mauldin, 2014 

SCC 7 at paras 4-5 [Hryniak] and is in keeping with the objectives set out in Rule 3 of the 

Federal Courts Rules, SOR/98-106 [Federal Courts Rules]. 

B. Has Kanal D shown there is no genuine issue for trial? 

[26] My analysis starts with a review of the legal and evidentiary principles applicable to the 

Court’s consideration of the written record filed by Kanal D, followed by an assessment of the 

evidence tendered by Kanal D in accordance with these principles in order to determine whether 

Kanal D has made out its claims. 

(1) Guiding principles on summary judgment 

[27] Summary judgment allows the Court to decide an action summarily based on a written 

record if there is no genuine issue to be tried.  It is only where the necessary facts cannot be 

found to resolve the dispute fairly and justly, or where it would be unjust to make a finding on 



Page: 11 

 

those facts alone, that summary judgment should not be granted (Milano Pizza Ltd v 6034799 

Canada Inc, 2018 FC 1112 at paras 29 and 36 [Milano Pizza] citing Hryniak at para 28).  In such 

instances, the Court has the discretion to order a summary trial of an issue, or dismiss the motion 

in respect of that issue (Rule 215(3)(a) and (b) of the Federal Courts Rules). 

(a) Kanal D’s evidentiary burden 

[28] The Court must scrutinize Kanal D’s evidence in two critical ways. 

[29] First, it must ensure that Kanal D’s evidence is “sufficiently clear, convincing and 

cogent” in keeping with the evidentiary standard required in all civil proceedings (Canada 

(Attorney General) v Fairmont Hotels Inc, 2016 SCC 56 at para 36 citing FH v McDougall, 2008 

SCC 53 at para 46). 

[30] Second, the court must be cautious of evidence that would be inadmissible at trial.  

Where evidence based on information and belief in an affidavit tendered on a motion for 

summary judgment goes to a fundamental contested aspect of the summary judgment motion, the 

Court must first consider whether the evidence meets the criteria for admissibility at trial.  If it 

does not, the onus falls on the party tendering the evidence to justify some expansion of the rules 

governing admissibility in the context of the motion (Drummond v Cadillac Fairview 

Corporation Limited, 2019 ONCA 447 at para 24 [Drummond]). 



Page: 12 

 

(b) The impact of the Defendant’s decision not to respond to the motion 

[31] Where facts are solely within GEM’s ability to produce them, or only GEM could clarify 

any doubts the Court may have in the evidence put forward by Kanal D as the moving party, the 

Court is guided by two principles. 

[32] First, the Court is entitled to assume that both of the parties have put their best foot 

forward and that the record contains all of the evidence on which each party would rely at trial 

(Broadgrain Commodities Inc. v. Continental Casualty Company, 2018 ONCA 438 at para 7).  

Once Kanal D as the moving party has discharged its burden, the evidentiary burden falls on 

GEM as the responding party to adduce specific facts showing that there is a genuine issue for 

trial (Cabral v Canada (Citizenship and Immigration), 2018 FCA 4 at para 23). 

[33] Second, where information is solely within GEM’s knowledge, the Court may choose to 

draw an adverse inference that it has chosen not to respond by reason that the evidence would 

not have been favourable to it (Wu v Ma, 2024 BCCA 196 at paras 34-41).  The Federal Court of 

Appeal has emphasized that the drawing of an adverse interest must be made based on the 

overall state of the evidence and, in the context of a failure to defend such as here, requires some 

probative evidence on the part of the moving party (Voltage Holdings, LLC v Doe #1, 2023 FCA 

194 at paras 48, 57-58 and 75).  The ability to draw an adverse inference against a non-

participating party ensures that parties do not benefit from a strategic decision not to respond to a 

motion for summary judgment and thwart the very purpose of such a motion, which is to 

promote the timely and efficient adjudication of disputes. 



Page: 13 

 

(2) Application of the guiding principles to Kanal D’s motion 

[34] Kanal D bears the burden of showing that there is no genuine issue for trial with respect 

to the following issues: (i) the subsistence of copyright in the Kanal D Programs; (ii) Kanal D’s 

ownership of the copyright in the Kanal D Programs; (iii) GEM’s infringement of Kanal D’s 

copyright in the Kanal D Programs; (iv) GEM induced and/or authorized the GLWIZ Third 

Parties’ infringement of the Kanal D copyright. 

(a) Copyright subsists in the Kanal D Programs 

[35] Exhibits B and C to the Turkmen Affidavit list the 22 Kanal D Programs at issue on this 

motion. 

[36] The Federal Court has consistently considered television programs to be cinematographic 

works entitled to the presumption of copyright and their “makers” entitled to a presumption of 

ownership of such copyright under section 34.1(1)(a) and (b) of the Copyright Act RSC, 1985, c 

C-42, s. 1 [the Copyright Act] (see Vidéotron Ltée v Konek Technologies Inc, 2023 FC 741 at 

paras 26 and 35 [Vidéotron]). 

[37] While the Defendant has not responded to this motion, it did plead that it has no 

knowledge as to the subsistence of copyright in the Kanal D Programs and Kanal D’s ownership 

of that copyright.  Kanal D is therefore entitled to the presumption afforded by section 34.1(1)(a) 

of the Copyright Act in respect of the Kanal D Programs with the result that copyright is 

presumed to subsist in the Kanal D Programs unless the contrary is shown. 



Page: 14 

 

[38] The presumption has not been displaced and in any event, the evidence filed supports a 

finding of copyright in the Kanal D Programs.  The Turkmen Affidavit provides the storyline and 

30 second video clips for each of the Kanal D Programs, which Turkmen identifies as original 

television programming.  The Kanal D Programs are original cinematographic works that 

unquestionably meet the requisite level of skill and judgement which is “more than trivial” (CCH 

Canadian Ltd v Law Society of Upper Canada, 2004 SCC 13 at para 16). 

[39] There is therefore no genuine issue for trial on the subsistence of copyright in the Kanal 

D Programs. 

(b) Kanal D is the owner of the copyright in the Kanal D Programs 

[40] Turning to the presumption of ownership under section 34.1(1)(b) of the Copyright Act, 

section 2 of the Copyright Act defines the “maker” of a cinematographic work to be “the person 

by whom the arrangements necessary for the making of the work are undertaken.”  I am satisfied 

that Kanal D meets the definition of “maker” by virtue of each of the Producer Agreements 

attached to the Turkmen and Çarıkçı Affidavits.  The terms of these agreements confirm that 

Kanal D hired content creators and acquired the copyright and all associated rights of 

reproduction, distribution, transmission and broadcasting in the subject cinematographic works.  

By meeting the definition of “maker”, I am in turn satisfied that Kanal D is entitled to the 

presumption of ownership of the Kanal D Programs. 

[41] While Kanal D is presumed to be the owner of the Kanal D Programs, there is evidence 

to the contrary that Kanal D must overcome.  Attached to the Turkmen Affidavit are 13 GEM 



Page: 15 

 

Copyright Registrations for copyright in original sound recordings and first fixations.  These 

registrations were obtained on dates in 2020 and name GEM as owner, though they contain titles 

that correspond to titles of twelve of the Kanal D Programs: 1170700 (Ruthless City); 1173797 

(War of the Roses), 1173798 (Forbidden Love); 1173799 (Kuzey Guney); 1173800 (Fallen 

Angel); 1173801 (Love); 1173802 (Waiting for the Sun); 1174065 (Sweet Revenge); 1174069 

(Leaf Cast); 1174072 (For My Son); 1174441 (Maryam); and 1174444 (Waves) [collectively, the 

GEM Copyright Registrations]. 

[42] Pursuant to subsection 53(2) of the Copyright Act, a certificate of registration of 

copyright is admissible evidence that copyright subsists in the work and that the person 

registered is the owner of that copyright.  The question therefore is whether the GEM Copyright 

Registrations cover the same copyrighted works as those claimed and asserted by Kanal D on 

this motion, or whether the GEM Copyright Registrations cover other works despite having the 

same names as the Kanal D Programs. 

[43] According to Turkmen, these registrations were wrongfully obtained.  As such, Kanal D 

asks the Court to order that they be expunged from the Copyright Register as part of the relief it 

seeks.  GEM denies this allegation. In its Statement of Defence, it pleads: 

… [GEM] admits that it has registered copyrights in Canada 

including certain Copyright Registration Nos. noted in Schedule C 

of the Claim.  It registered these on its own behalf and not on 

behalf of any other person.  [GEM] also admits that it has asserted 

copyright registrations against a third party in [the GEM Action]. 

However, [GEM] denies that these registrations were wrongfully 

procured or that [GEM] is not the lawful owner of copyright in 

these works (Statement of Defence, paragraph 9). 



Page: 16 

 

[44] Copyright registrations in Canada do not allow for the deposit of samples of the work 

over which copyright is being claimed.  In the absence of such a deposit, it is not possible 

without GEM’s assistance, to determine what original sound recordings and first fixations the 

GEM Copyright Registrations actually cover.  While there is nothing on the face of the 

registrations that confirm that the GEM Copyright Registrations relate to translated versions of 

Kanal D Programs, seven of the registration numbers match the copyright registration numbers 

listed in Schedule “B” to GEM’s Statement of Claim in the GEM Action under its list of 

“dubbed” GEM Copyright Registrations (as distinct from a list of GEM Original Productions).  

This evidence satisfies me on a balance of probabilities that the GEM Copyright Registrations 

cover different works than those over which Kanal D asserts ownership on this motion.  The fact 

that GEM has obtained copyright registrations for translated versions of the Kanal D Programs 

will be addressed later in these Reasons as evidence of GEM’s infringing activities and its bad 

faith. 

[45] As the presumption of Kanal D’s ownership has not been displaced, there is no genuine 

issue for trial on Kanal D’s ownership of the copyright in the Kanal D Programs. 

(c) GEM’s infringement of Kanal D’s copyright in the Kanal D Programs 

[46] Kanal D alleges that GEM has directly infringed its copyright in the Kanal D Programs 

listed in Annex 1 to these Reasons by wrongfully “acquiring, translating, copying, reproducing, 

storing on its servers and making available” the Kanal D Programs in Canada via its GEM TV 

website. 



Page: 17 

 

(i) The evidence of the unauthorized infringing acts 

[47] Kanal D’s evidence establishes direct infringement of its copyright in the Kanal D 

Programs which were copied and translated without permission, and made available for 

broadcast and streaming on the GEM TV website on dates in 2021.  That evidence consists of the 

Barker and Turkmen evidence as well as the unauthorized acts of translating various Kanal D 

Programs evidenced by the GEM Copyright Registrations. 

[48] Barker’s evidence includes video samples of 18 of the 22 Kanal D Programs listed in the 

Statement of Claim on the GEM TV website in 2021.  Barker also shows how many episodes of 

each was available for streaming in January 2021: Ruthless City (155), Price of Passion (111), 

Time Goes By (308), Meryem (98), Sweet Revenge (93), Waves (141), Flames of Desire (205), 

For My Son (264), Matter of Respect (78), Love (30), Leaf Cast (348), Fatmagül (190), Kuzey 

Guney (197), Mercy (99), Waiting for the Sun (150), Forbidden Love (160), Secrets (42), and 

Lost City (60) (for a total of 2,729 episodes).  The GEM TV Channel has links that show the 

availability of these programs for viewing both live and on-demand. 

[49] Turkmen also purports to provide evidence that additional Kanal D Programs and 

additional episodes were made available live and for streaming on the GEM TV website in 2020.  

Based on his evidence, the number of infringing episodes would climb by an additional 268 

episodes to 2,997 episodes in total and would include the following three additional Kanal D 

Programs: Love Trap, Sunshine Girls and Fallen Angel. Turkmen states that “[a]ccording to our 

business files and records, others at Kanal D were also able to see the Kanal D Programs 



Page: 18 

 

available on GEMTV, during 2020.”  No records are attached to corroborate this statement, nor 

are the “others” identified.  Mr. Turkmen’s evidence on infringement falls short of the clear, 

cogent and convincing standard of evidence that Kanal D is required to put forward on this 

motion and the infringing episodes will be limited to those 2,729 episodes identified in the 

Barker Affidavit. 

[50] Based on Turkmen’s evidence, I find that the Infringing Activities were not authorized. 

(ii) Ownership of the infringing platforms 

[51] In its pleading, GEM does not deny that the Kanal D Programs were made available and 

streamed on the GEM TV website, however, it denies that it owns or operates the GEM TV 

website at issue and it denies that it has made available the Kanal D Programs or communication 

signals.  Its pleaded defence is that it does not own or operate or control the infringing service or 

website: 

[GEM] is aware of the website www.GEMOnline.tv. [GEM] does 

not own, operate or control this website, directly or indirectly” 

(Statement of Defence, paragraph 29). 

[52] Disturbingly, GEM pleads the exact opposite in its Statement of Claim in the GEM 

Action: 

The GEM Channels and GEM Works are also provided to 

subscribers in Canada and elsewhere in the world through Internet 

Protocol Television (“IPTV”) services providing subscription 

access to stream those television channels and programs (both live 

and in video on demand format) via GEM’s website located at 

www.GEMOnline.tv. (Statement of Claim, paragraph 4). 



Page: 19 

 

[53] The First Humphrey Affidavit also attaches a copy of a publicly available discovery 

transcript excerpt of GEM’s President in the GEM Action together with an answer to an 

undertaking arising from the question asked in the discovery excerpt.  That answer confirms that 

GEM owns the GEM TV website. 

[54] GEM’s ownership of the GEM TV website is further confirmed in the Karimian Affidavit 

obtained from the public record of the GEM Action, where Karimian states in paragraph 20: 

“At present, the GEM Channels and GEM Works are only lawfully 

and exclusively made available by GEM Inc. in Canada through its 

secure www.GEMOnline.tv website and streaming platform.” 

[55] I consider the discovery and affidavit evidence from the GEM Action to be admissible on 

this motion whether simply as evidence of the fact that these statements were made by GEM’s 

President, or as hearsay evidence, based on an expansion of the rules of admissibility considering 

their reliability as sworn evidence (Drummond at para 4).  I am also prepared to draw an adverse 

inference against GEM on this issue based on the totality of the evidence: GEM has not tendered 

evidence refuting its ownership of the GEM TV website because it cannot do so and its pleading 

to the contrary in this action was knowingly false. 

[56] I find on the evidence that of the various alleged activities, Kanal D has shown that GEM 

infringed Kanal D’s copyright in the Kanal D Programs by copying, translating, broadcasting 

and streaming 2,729 episodes in 2021 without Kanal D’s authorization [the Infringing Acts] 

contrary to subsections 3(1)(a), (d) and (f) and 27(1) of the Copyright Act (Rogers 

Communications Inc v Society of Composers, Authors and Music Publishers of Canada, 2012 



Page: 20 

 

SCC 35 at para 56); Society of Composers, Authors and Music Publishers of Canada v 

Entertainment Software Association, 2022 SCC 30 at para 8). 

[57] There is therefore no genuine issue for trial on GEM’s infringement of Kanal D’s 

copyright based on the Infringing Acts. 

(d) The allegations of inducement and/or authorized infringement 

[58] Kanal D also alleges that GEM has induced or authorized the GLWiZ Third Parties to 

infringe its copyright in the Kanal D Programs via the GLWiZ website.  Specifically, Kanal D 

alleges that: (i) but for GEM’s acts of infringement in translating broadcasting and making 

available the Kanal D Programs via its service, GLWiZ could not have engaged in its acts of 

infringement; (ii) GEM was de facto authorizing GLWiZ to engage in similar activities, or at 

least “enabling those activities”; and (iii) “practically, GEM must have uploaded the Kanal D 

Programs onto its website.” 

[59] Notably, while Kanal D has grouped inducement and authorization together in its 

submissions; they are distinct causes of action.  Authorizing infringement is a statutory cause of 

action (subsections 3(1) and 27(1) of the Copyright Act) whereas inducing copyright 

infringement was recognized by this Court in Bell Canada v L3D Distributing Inc. (INL3D), 

2021 FC 832 [Bell Canada] at para 71). 

[60] Kanal D alleges that the GLWiZ website is owned and operated by GLWiZ and its parent 

company, Goldline, and Ava Telecom.  Kanal D further alleges that GEMCO licensed Ava 



Page: 21 

 

Telecom to stream its library of content including the Kanal D Programs over the GLWiZ 

website pursuant to a Content and Acquisition Agreement dated September 25, 2013, a copy of 

which is attached to the Turkmen Affidavit [the Ava Telecom Agreement]. 

[61] In its pleading, the Defendant denies that it has induced or authorized the alleged 

infringement by the GLWiZ Third Parties.  GEM also denies that it is the entity that contracted 

with Ava Telecom and pleads: 

In particular, the Defendant denies that such alleged agreement 

from 2013 could have included a term that the Defendant was to 

receive any revenue, given that in 2013 the Defendant did not 

exist. The Defendant denies that it performed any acts under any 

such agreement.” (Statement of Defence, paragraph 11) 

[62] According to the Turkmen Affidavit, Kanal D learned in 2019 that GLWiZ was making 

available online and streaming Farsi translated versions of the Kanal D Programs on the GLWiZ 

website. 

[63] The Barker Affidavit attaches video clips showing Ms. Barker accessing seven of the 

Kanal D Programs (totalling 256 episodes) that she was able to stream on four occasions in 

January 2021 from the GLWiZ service for which she obtained a subscription.  All but three of 

these Programs (Sunshine Girls, Fallen Angels and War of the Roses) are also the subject of the 

direct infringement allegations against GEM. 

[64] Leaving aside whether the foregoing activities amount in law to inducing or authorizing 

infringement, I find Kanal D is seeking to make this claim out based on insufficiently clear and 

cogent evidence. 



Page: 22 

 

[65] Even if I accepted the evidence showing that translated versions of the Kanal D Programs 

were unlawfully streamed on the GLWiZ website in 2021 including the evidence established by 

Barker using the Wayback Machine, I do not accept that Kanal D has proven that GEM was the 

source of this programming based on Turkmen’s evidence which consists of two pieces of 

hearsay evidence. 

[66] First, the Turkmen Affidavit attaches an email string dated March 2019 [the Gold Line 

email] in which the VP of Operations of Gold Line responds to a cease and desist letter from 

lawyers for Kanal D alleging unauthorized broadcasting of 14 of the Kanal D Programs by 

stating: 

Can you please send me the email below from your work email so 

I can send it to Gem TV, who has provided us these programs. 

[67] Second, Kanal D relies on the Ava Telecom Agreement which is attached to the Turkmen 

Affidavit.  The Kariam Affidavit provides evidence that GEMCO never assigned the Ava 

Telecom Agreement and it was terminated by notice dated October 17, 2015. 

[68] The Gold Line email and the Ava Telecom Agreement go to a fundamentally contested 

issue and would not be admissible at trial as Turkmen has no direct knowledge of these 

documents.  There is no basis for expanding the rules of admissibility to allow for their 

admission on this motion.  I also do not consider that it would be fair or just to make a finding on 

those facts alone even if I found this evidence admissible (Milano Pizza at paras 29 and 36).  At 

the hearing of this motion, counsel for the Plaintiff advised that Kanal D has an ongoing 

copyright and radio communications infringement action in the Federal Court (File No. T-206-



Page: 23 

 

21) which it commenced against GLWiZ, Gold Line and Ava Telecom in connection with the 

unauthorized streaming of Kanal D Programs [the GLWiZ Action].  That action will necessarily 

involve a determination of the acts of infringement by the Third Parties and whether those acts 

were induced or authorized by GEM. 

[69] I appreciate that GEM is not a party to the GLWiZ Action, with the result that the relief 

sought in this action cannot be obtained by Kanal D in that action if it is successful.  

Nevertheless, I must consider the fairness of making a finding on an uncontested motion on the 

basis of hearsay evidence which would decide a critical issue in the GLWiZ Action which is 

contested and will undoubtedly allow for a more robust determination of the issue.  Nor do I 

consider it appropriate to order a trial of the issue in this action: ordering a trial of the issue will 

serve no purpose given GEM’s non-participation and the fact that Kanal D is assumed to have 

put its best case forward and chose to bring this motion before the GLWiZ Action was decided. 

[70] Kanal D’s motion in respect of GEM’s inducement and/or authorization of infringement 

of the Kanal D Programs by the GLWiZ Third Parties is dismissed. 

V. Conclusion 

[71] Kanal D has established that it is the exclusive copyright owner of the Kanal D Programs 

listed in Annex 1 and thereby retains the exclusive right to copy, translate or stream them.  It has 

further established that 2,729 episodes of the Kanal D Programs were unlawfully copied, 

translated, broadcast and streamed on the GEM TV website, which is owned by GEM.  Kanal D 

is therefore entitled to remedies as canvassed below. 



Page: 24 

 

VI. Remedies 

[72] Kanal D seeks validation of service of this motion on GEM, declaratory relief under the 

Copyright Act, as well as a permanent and wide injunction, statutory damages ($15,000 per work 

infringed), punitive damages ($1,000,000), and lump-sum costs on a substantial indemnity basis. 

[73] I address each of these forms of relief in the paragraphs that follow. 

A. Validation of service 

[74] By the time Kanal D served this motion, counsel for GEM had successfully brought a 

motion to be removed as solicitors of record.  Kanal D submitted an affidavit of service sworn 

May 29, 2024 attesting to the fact that the motion record for the motion herein was served on 

GEM via email at legal@gemonlive.tv and support@gemgroup.tv and via courier to GEM’s 

registered corporate address.  It also forwarded the motion record by email to GEM’s former 

counsel who advised Kanal D’s counsel that they would forward the Plaintiff’s motion to their 

former client as a “courtesy.” 

[75] Pursuant to Rule 147 of the Federal Courts Rules, Kanal D’s attempt to serve GEM with 

its motion record is hereby validated.  I find that either GEM received notice of the motion 

herein, or to the extent that it did not, it was due to the Defendant’s avoidance of service. 



Page: 25 

 

B. Declaratory relief 

[76] Kanal D’s entitlement to declaratory relief flows from what it has established on the 

evidence.  It is therefore entitled to a declaration that it is the owner of the copyright in the Kanal 

D Programs and that GEM has infringed that copyright. 

C. Expungement of the GEM Copyright Registrations 

[77] Kanal D seeks an order expunging the GEM Copyright Registrations pursuant to 

subsection 57(4) of the Copyright Act.  Having found that the GEM Copyright Registrations 

were improperly obtained by GEM, the relief sought by Kanal D is granted for the following 

registrations: 1170700, 1173797, 1173798, 1173799, 1173800, 1173801, 1173802, 1174065, 

1174069, 1174072, 1174441 and 1174444. 

D. Injunctive relief 

[78] Given my finding that Kanal D has established GEM’s infringement of the Kanal D 

Programs, Kanal D is entitled to a permanent injunction restraining any further infringement 

(Trimble Solutions Corporation v Quantum Dynamics Inc, 2021 FC 63 at para 66).  I am 

satisfied that it would be just in the circumstances considering: GEM’s wilful and knowing 

infringement; its attempts to deny and conceal its infringing activities; and its apparent disregard 

for court processes. 



Page: 26 

 

[79] Kanal D has also requested a wide injunction pursuant to section 39.1(1) of the Copyright 

Act, which would enjoin GEM from engaging in any of the infringing activities in connection 

with any other works.  Kanal D has not, however, satisfied the requirement under subsection 

39.1(1)(b) of showing that GEM will likely infringe the copyright in those other works or 

subject-matter unless enjoined by the court from doing so.  In fact, Kanal D’s pleading suggests 

the contrary: it pleaded that GEM’s infringing activities have stopped. 

E. Statutory damages 

[80] Pursuant to section 38.1 of the Copyright Act, Kanal D has elected to recover an award of 

statutory damages instead of its actual damages. 

[81] Kanal D is asking for $15,000 per episode. This falls within the $500 to $20,000 per 

work range prescribed by statute where the infringing acts were for commercial purposes 

(Copyright Act, s 38.1(1)(a)).  For the reasons that follow, I believe that $10,000 per episode is a 

more appropriate and just award. 

[82] In order to assess the reasonableness of the statutory damages sought, I start with the 

principle that statutory damages are to be assessed on a case-by-case basis to achieve a just result 

(Rallysport Direct LLC v 2424508 Ontario Ltd., 2020 FC 794 at para 6 [Rallysport FC] aff’d 

2424508 Ontario Ltd v RallySport Direct LLC, 2022 FCA 24 [Rallysport FCA]). 

[83] Kanal D supports its statutory damages claim by pointing to the evidence of its probable 

economic losses in the form of lost licensing fees.  While not determinative (Rallysport FCA at 



Page: 27 

 

paras 29 and 38), I consider Kanal D’s evidence relating to its actual loss to be an important 

starting point in arriving at an amount of statutory damages that is fair and proportionate.  The 

Iran Licenses are evidence of 16 of the commercially negotiated licensing fees that Kanal D and 

GEMCO agreed on for the linear broadcasting of various Kanal D Programs in a single country 

over a decade ago.  Those licensing fees ranged from USD$500 to $4,000 per episode [the Iran 

Licensing Rates].  The Turkmen Affidavit provides evidence that today, Kanal D would charge 

at least USD$4,000 (or CAD $5,500) per year per episode to broadcast or stream any of the 

Kanal D Programs in a single territory [the Current Licensing Rate].  Kanal D’s claim for 

$15,000 per episode is based on the Current Licensing Rate multiplied by three, a number that 

Kanal D admits is random, but which reflects the fact that GEM’s infringing activities allowed 

for streaming in more than one country. 

[84] I appreciate that arriving at a statutory damages award is a “rough and ready” exercise 

that is intended to facilitate justice by allowing the Court to provide a copyright owner with a 

monetary award without the need to prove actual damages.  Still, I am not prepared to arbitrarily 

multiply the Current Licensing Rate without more cogent evidence as to Kanal D’s current 

licensing practices for the streaming of the Kanal D Programs, which it could easily have 

tendered. 

[85] I am satisfied, however, that an award of $10,000 per episode for each Kanal D Program 

shown to have been infringed by GEM is justified based on the aggravating factors of GEM’s 

bad faith, its conduct in these proceedings, and most importantly, the need for deterrence.  All of 



Page: 28 

 

these are factors that must be considered pursuant to sections 38.1(5)(a)(b) and (c) of the 

Copyright Act. 

[86] GEM’s Bad Faith - GEM is a sophisticated litigant whose assertion of its own copyright 

in the GEM Action shows that it understands the damage that pirating can inflict on a copyright 

owner.  By all accounts, GEMCO negotiated the Iran Licenses and when they expired, GEM 

continued to access the Kanal D Programs, translated them and made them available on its GEM 

TV website thereby avoiding the payment of licensing fees.  Not only did GEM seek to avoid 

paying licensing fees, but it wrongfully obtained copyright registrations for works that infringed 

Kanal D’s intellectual property rights and sought to monetize those rights. 

[87] GEM’s conduct in this proceeding - GEM’s lack of participation in this motion, and in 

this action as a whole, makes it difficult for the Court to gage whether the statutory amount 

awarded is grossly disproportionate to GEM’s profits from engaging in the infringing activities.  

However, the fact that GEM itself sought a statutory damage award of $20,000 per episode 

against like infringers in the GEM Action confirms that an award of $10,000 per episode is not 

grossly out of proportion to the infringement. 

[88] Deterrence - A per episode rate that is meaningfully higher than the actual Current 

Licensing Rate, ensures that GEM and other defendants who might seek to avoid the payment of 

licensing fees in the future are deterred (Vidéotron at para 81).  This Court has recognized the 

“enduring harm” that results from unauthorized broadcasting and streaming which includes an 

unlimited potential for continued infringement due to the loss of control over the copyrighted 



Page: 29 

 

works (Bell Canada at para 101).  GEM itself understands this and sought damages in the GEM 

Action on the basis of the “irreparable damage” that similar acts caused it.  Infringers who ask 

their customers to “pay per view” should likewise do the same. 

F. Punitive damages 

[89] Kanal D is seeking $1,000,000 in punitive damages. 

[90] While punitive damages may be awarded in addition to statutory damages pursuant to 

section 38.1(7) of the Copyright Act, they should not be awarded where the statutory damages 

award already fulfills a punitive and retributive function as it does in this case (Telewizja Polsat 

S.A. v Radiopol Inc, 2006 FC 584 at para 52 and Vidéotron at para 118). 

G. Interest 

[91] Prejudgment interest is also awarded on the statutory damages calculated from the date 

that Kanal D made GEM aware of their infringement in June 2021 at the rate of 5.3% per annum, 

not compounded. 

[92] GEM shall pay post-judgment interest on all the amounts owed, at a rate of 7% per 

annum, not compounded, from the date of this Judgment until the amounts ordered by this Court 

are paid in full. 



Page: 30 

 

H. Costs 

[93] Kanal D submitted a Bill of Costs seeking a lump sum award on a substantial indemnity 

basis based on scandalous and outrageous conduct on the part of GEM. 

[94] An award of costs on a substantial indemnity basis is exceptional.  I have considered the 

various factors in Rule 400 of the Federal Courts Rules including the fact that Kanal D did not 

make out its claim on indirect infringement, and I am awarding costs on a partial indemnity basis 

in the lump sum of $78,512.09 based on the amounts for fees and disbursements provided in 

Kanal D’s Bill of Costs which I consider to be reasonable. 



Page: 31 

 

 

JUDGMENT in T-749-23 

THIS COURT’S JUDGMENT is that: 

1. The Plaintiff’s service of the motion herein on GEM is hereby validated in 

accordance with Rule 147 of the Federal Courts Rules; 

2. Copyright subsists in the Kanal D programs, consisting of the cinematographic 

works listed in Annex 1 [the Kanal D Programs]; 

3. The Plaintiff is declared to be the exclusive owner of the copyright in the Kanal D 

Programs and thereby holds the exclusive right to communicate those works in 

Canada by telecommunication, including via Internet and television broadcast, 

whether streamed or on demand; 

4. The Defendant is declared to have infringed the Plaintiff’s copyright in the Kanal 

D Programs by copying, translating and streaming 2,729 episodes of the Kanal D 

Programs directly by unlawfully allowing users of its GEM TV service and its 

Internet Protocol television (IPTV) service at www.gemonline.tv to access and 

watch the Kanal D Programs by means of telecommunication from a place and 

time individually chosen by them contrary to sections 3(1)(a), (d) and (f) and 

27(1) of the Copyright Act; 

5. The Defendant and its affiliates, including officers, directors and any other person 

acting on their behalf, are herby permanently enjoined from directly or indirectly 

possessing, copying, reproducing, translating, dubbing, storing, downloading, 

uploading, broadcasting, distributing, streaming, or otherwise making available 

any episode(s) of the Kanal D Programs; 



Page: 32 

 

6. The Registrar of Copyright shall in accordance with subsection 57(4)(b) of the 

Copyright Act rectify the Register of Copyrights so as to expunge the following 

Copyright Registrations: Registration Nos. 1170700, 1173797, 1173798, 

1173799, 1173800, 1173801, 1173802, 1174065, 1174069, 1174072, 1174441 

and 117444; 

7. The Defendant shall pay to the Plaintiff statutory damages in the amount of 

$10,000 for the infringement of copyright in each of the 2,729 episodes of the 

Kanal D Programs for a total award of $27,290,000 pursuant to s 38.1 of the 

Copyright Act; 

8. The Defendant shall pay the Plaintiff’s costs (including disbursements) of this 

action on a partial indemnity basis in the lump sum of $78,512.09; 

9. The Defendant shall pay the Plaintiff pre-judgment interest on the award of 

statutory damages from June 2021 at the rate of 5.3% per annum, not 

compounded; and 

10. This Judgment shall bear interest at a rate of 7% as of the date of its issuance. 

 

"Allyson Whyte Nowak" 

 Judge 

 



Page: 33 

 

ANNEX 1 – KANAL D PROGRAMS 

English Name Turkish Name Farsi Name No. of Episodes 

infringed by GEM 

1. Love Trap Afili Aşk Eshghe Tajamolati  

2. Ruthless City Zalim İstanbul Istanbul Zalim 155 

3. Price of Passion Siyah Beyaz Aşk Eshghe Siah O Sefid 111 

4. Time Goes By Öyle Bir Geçer Zaman 

Ki 

Roozi Roozegar 308 

5. Meryem Meryem Maryam 98 

6. Sweet Revenge Tatlı İntikam Entegham Shirin 93 

7. Sunshine Girls Güneşin Kızları Dokhtarhaye Aftabi  

8. Waves Bodrum Masalı Taghaato 141 

9. Flames of Desire Hayat Şarkısı Maxira 205 

10. For My Son Poyraz Karayel Poyraz Karayel 264 

11. Matter of Respect Şeref Meselesi Sherafat 78 

12. War of the Roses Güllerin Savaşı Nabard e golha  

13. Love Aşk Eshgh 30 

14. Leaf Cast Yaprak Dökümü Barg Rizan 348 

15. Fatmagül Fatmagül Suçu Ne? Fatmagul 190 

16. Kuzey Guney Kuzey Güney Kuzey Guney 197 

17. Mercy Merhamet Marhemat 99 

18. Waiting for the Sun Güneşi Beklerken Dar Entezare Aftab 150 

19. Forbidden Love Aşk-I Memnu Eshgh Mamnoo 160 

20. Secrets Kayıp Gomshodeh 42 

21. Lost City Kayip Şehir Zire Pooste Shahr 60 

22. Fallen Angel Kötü Yol Birahe  

   TOTAL: 2729 

 



 

 

FEDERAL COURT 

SOLICITORS OF RECORD 

DOCKET: T-749-23 

STYLE OF CAUSE: DEMIRÖREN TV RADYO YAYINCILIK YAPIMCILIK 

A.S. v GENERAL ENTERTAINMENT AND MUSIC 

INC. 

PLACE OF HEARING: TORONTO, ONTARIO 

DATE OF HEARING: JUNE 24, 2024 

JUDGMENT AND REASONS: WHYTE NOWAK J. 

DATED: JULY 18, 2024 

APPEARANCES: 

Jim J. Holloway FOR THE PLAINTIFF 

SOLICITORS OF RECORD: 

Baker & McKenzie LLP 

Barristers and Solicitors 

Toronto, Ontario 

FOR THE PLAINTIFF 

 


	I. The evidence filed by Kanal D on this motion
	A. The affidavit of Selim Turkmen sworn March 6, 2024
	B. The affidavit of Rachel Barker sworn February 29, 2024 [the Barker Affidavit]
	C. The affidavits of Kim Humphrey sworn March 5, 2024 [the First Humphrey Affidavit] and May 24, 2024 [the Second Humphrey Affidavit]
	D. The affidavit of Kenan Çarıkçı sworn February 27, 2024

	II. Background facts
	A. The Plaintiff Kanal D
	B. The Defendant
	C. The allegations of copyright infringement

	III. Issues
	IV. Analysis
	A. Is this motion amenable to summary judgment?
	B. Has Kanal D shown there is no genuine issue for trial?
	(1) Guiding principles on summary judgment
	(a) Kanal D’s evidentiary burden
	(b) The impact of the Defendant’s decision not to respond to the motion

	(2) Application of the guiding principles to Kanal D’s motion
	(a) Copyright subsists in the Kanal D Programs
	(b) Kanal D is the owner of the copyright in the Kanal D Programs
	(c) GEM’s infringement of Kanal D’s copyright in the Kanal D Programs
	(i) The evidence of the unauthorized infringing acts
	(ii) Ownership of the infringing platforms

	(d) The allegations of inducement and/or authorized infringement



	V. Conclusion
	VI. Remedies
	A. Validation of service
	B. Declaratory relief
	C. Expungement of the GEM Copyright Registrations
	D. Injunctive relief
	E. Statutory damages
	F. Punitive damages
	G. Interest
	H. Costs


